April 15, 2010

'Kami Prihatin'


'Tiada ibubapa tak sayangkan anak'..
dulu time aku kecik2, mak aku slalu cakap ayt kat ats tue.so smpi ke besar aku yakin mmg btol ayat tu..tp lately, ntah mcm mn lps tgk berite n bace newspaper pasal pembuangan bayi, aku rs ayat tu dh x bole digunakn lg..

maybe sbb zaman millenium ni, gaya hidup pun dh berubah, jd kite lupe nilai2 kasih syg yg perlu ade..1st time aku bace pasal pembuangan bayi kat msia ni, aku igt ni sume disbbkn rmi sgt indon kat negara kite.so mayb hal2 ni berpunca dr mereka.tp rupanya aku silap.tgk2 rakyat msia sdiri..

bole dikatakn setiap minggu mst ade kes ni..plg sedih ble tgk gamba bayi yg telah dibuang yg dah xde tangan dan anggota bdn yg lain sbb digonggong anjing..mmg sedih.org lain punye la berthn2 berusaha nk dpt anak.tak ketinggalan ade yg menangis/ pengsan bile bayi mereka meninggal dlm sekelip mata..knape la dorg ni sanggup bt mcm tu.dh la buang, membunuh plak tu.siap ade yg bakar bayi tu...takkan la xde sket pun perasaan belas kasihan.pelik.....

skrg ni kempen kami prihatin mmg di 'advertise' besar besaran.tp bole ke kempen ni mengurangkn kes pembuangan bayi ni..hmm.rasenye sume kene alert dgn keadaan sekeliling.tp bg aku,plg penting ibubapa mmg kene ambil tahu aktiviti seharian ank mereka.kdg2 sbb nk bg kebebasan, kite lupe nk ambil tau dgn sape mereka berkwn, ke mana mereka pegi..wpun dh besar atau dh masuk U, ibubapa kene ambil masa utk call ank mereka,dtg la jenguk sekali sekala.kalau x bt mcm tu, mayb ank2 tu akn terleka n lupe..manusia mudah lupe..apela gunanye ade ibubapa, family,kwn2,jiran,sedara mara kalau x bole serapkn nilai2 murni n kasih syg..

jadi, marila kite sume bersama sama menyokong kempen kami prihatin ni.Moga-moga Allah S.W.T ampunkan kite umat2 nye dan memberi keberkatan-Nya kepada kite semua..Aminn.

No comments:

Post a Comment